strona główna / aktualności / Warsztaty dziennikarskie / Warsztaty wydawniczo-dziennikarskie
Warsztaty wydawniczo-dziennikarskie
17 listopada 2009 r.
Firma SPROG Romana Zygmunt i Parafia Zmartwychwstania Pańskiego Poznań-Wilda zapraszają na warsztaty wydawniczo-dziennikarskie dla osób zainteresowanych tworzeniem pism parafialnych. Warsztaty odbywają się w dwóch edycjach: dla początkujących (start 21.11.2009) i dla zaawansowanych (start 28.11.2009). Udział w warsztatach jest odpłatny.
Warsztat dla początkujących obejmie następujące zagadnienia:
- Po co nam parafialne pismo? Kto będzie chciał je czytać? (czyli jak, dlaczego, dla kogo?).
- Od czego zacząć? oraz Mierz siły na zamiary - budowa zespołu i organizacja pracy.
- Projekt nisko kosztowy - czy tworzenie gazetki kosztuje fortunę? (Na szczęście nie). Informacje o nieuniknionych kosztach oraz o tym, jak pewnych kosztów uniknąć.
- Treść przede wszystkim - co i jak pisać, by pismo miało rację bytu w parafii. Blok poświęcony warsztatowi dziennikarskiemu i redakcyjnemu, poprawności językowej oraz edycji czasopisma.
- Dlaczego forma też jest ważna? Makieta, typografia, nawigacja, edycja i fotoedycja, czyli podstawy pracy kreatywnej ze składem pisma.
Warsztat będzie się składał w większości z zajęć praktycznych i pracy zespołowej. kolejny termin - jeśli będą chętni - planowany jest na 5 grudnia Warsztat dla zaawansowanych obejmie następujące zagadnienia:
- Nie ma tekstu bez redakcji - co to i dlaczego konieczna jest redakcja tekstu?
- Długopis czy komputer? - warsztat współczesnego redaktora: edytory tekstów, praca z plikami tekstowymi (uwaga: uczestnicy w miarę możliwości są proszeni o przyniesienie notebooków - dzięki temu będą mieli okazję ćwiczyć w praktyce; niemniej wszystkie działania na komputerze będą prezentowane na wyświetlaczu dla wszystkich, a ćwiczenia przygotowane w wersji drukowanej).
- Jeszcze redaktor czy już autor? - granice poprawek i ingerencji w tekstach (co jest dozwolone, co się przyjmuje, a co jest nadużyciem; ćwiczenia z najczęstszymi błędami i niedociągnięciami redakcyjnymi).
- Sztuka konkretu i przykucia uwagi - jak z nudnego tekstu wydobyć maksimum treści i przyciągnąć nią czytelnika? (edycja, tytuły, stosowanie wybić, śródtytułów, materiałów uzupełniających - infografiki, tabelki, ilustracje).
- Redaktor - grafik - zabawa słowem i czcionką przydatna, nawet gdy nie uczestniczy się w składzie pisma.
kontakt do organizatora Sprog Romana Zygmunt ul. Hetmańska 109/13 61-513 Poznań Tel. + 48 61 622 76 57 GSM 0 508 089 469 e-mail: rom@sprog.pl www.sprog.pl/kurs