Left toolbar

ostatnio dodane

Będzie trudno, ale nie rezygnuję :)

5 października 2013 r.

Wakacje się skończyły, minął wrzesień a mnie ciężko było znaleźć czas na uzupełnienie serwisu nadesłanymi w tym czasie materiałami. I nadal będzie trudno, bo muszę, mając pod opieką 7 miesięczną Gabrysię i dwójkę starszych w przedszkolu, codziennie kilka godzin poświęcić na pracę zawodową. Ale nie zamierzam rezygnować z aktualizowania serwisu, tylko z regularnością może być różnie. Zaglądajcie więc nie czekając na newsletter, który raczej będzie rzadki i nieregularny.

Materiały z BP KEP wprowadzam już na bieżąco, a inne będę się starała uzupełniać stopniowo sięgając wstecz.

pozdrawiam

Joanna Jakubowska redaktor serwisu

Wakacje

3 lipca 2013 r.

Lato w pełni, powróciły letnie temperatury :) więc i mnie czas ruszać na wakacyjny wypoczynek. Ze względu na pobyt z dziećmi poza miastem a teraz wyjazd nie będę w okresie letnim regularnie aktualizować serwisu i odpowiadać na emaile, z powodu ograniczonego dostępu do Internetu. Mam nadzieję, że większość redakcji też jest na wakacjach i nie będzie to zbyt uciążliwe.

pozdrawiam

Joanna Jakubowska
administrator serwisu

Warsztaty dla pism parafialnych (Kielce)

5 czerwca 2013 r.

Zapraszamy na bezpłatne warsztaty dla redakcji gazet parafialnych i przykościelnych, które odbędą się 18 czerwca 2013 r. w Targach Kielce w ramach XIV Międzynarodowej Wystawy Budownictwa i Wyposażenia Kościołów, Sztuki Sakralnej i Dewocjonaliów SACROEXPO (17-19 VI 2013).

Warsztaty dziennikarskie dla mediów lokalnych i regionalnych w Kołobrzegu

30 kwietnia 2013 r.

Stowarzyszenie Prasy Lokalnej zaprasza na Warsztaty dziennikarskie, które organizuje 16-18 maja 2013 r. w Kołobrzegu. To spotkanie lokalnych mediów poświęcamy nowym mediom we współczesnym świecie, zwłaszcza wykorzystaniu ich w codziennej praktyce lokalnej prasy i mediów elektronicznych. Stowarzyszenie Prasy Lokalnej zadbało o bogaty program z udziałem znamienitych dziennikarzy, tudzież praktyków dziennikarskiego rzemiosła, znanych z ogólnopolskich mediów. Warsztaty są płatne.

UWAGA! Wielkie sprostowanie w sprawie ISSN

29 kwietnia 2013 r.

Po wielu latach rozpowszechniania informacji o konieczności posiadania numeru ISSN przez prasę parafialną, muszę teraz rozpowszechnić informację wprost przeciwną. O tym czego się dowiedziałam bezpośrednio w Narodowym Ośrodku ISSN Biblioteki Narodowej w Warszawie piszę poniżej.



strona główna / ostatnio dodane / Finanse w gazetce cd.

Finanse w gazetce cd.

W związku z poruszonym tematem finansowania gazetki parafialnej otrzymałam od jednego z użytkowników obszerną opinię na ten temat - tym razem zupełnie fachową. Pan Piotr Moll zaznacza, że jest doradcą podatkowym, ale przedstawia swoją opinię na temat, którym na co dzień się nie zajmuje.

Poniżej treść tej korespondencji
-------
Przekazuję kilka uwag na temat spraw formalnych i finansów.

  1. Wydając gazetkę parafialną w zasadzie nie prowadzi się działalności gospodarczej - działalność gospodarcza to każdą działalność zarobkowa w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców; - to definicja z ustawy Ordynacja podatkowa. Jeżeli gazetka nie jest wydawana w celach zarobkowych - jej wydawanie nie jest działalnością gospodarczą. Wtedy nie ma problemu z Urzędem Skarbowym. Bowiem kościelne osoby prawne - a taką jest parafia - są zwolnione z prowadzenia dokumentacji rachunkowej i podatkowej wynikającej z przepisów prawa (ustawa z 17 maja 1989 r. o o stosunku Państwa do Kościoła katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej, art 55 ust.2). Wtedy Urząd Skarbowy nie ma co kontrolować. Z jednego z rozporządzeń do ustawy o rachunkowości wynika, że kościelne osoby prawne prowadzą dokumentację zgodnie z wewnętrznymi ustaleniami. Chodzi aby dokumentację prowadzić, umieć wykazać jakie są przychody (np protokół ile wyjęto z koszyka czy ze skarbonki) i jakie były wydatki (też w jakikolwiek sposób udokumentowane, w ostateczności oświadczeniem osoby ponoszącej wydatek). I to nie tylko dla osób z aparatu władzy, ale aby przed sobą się rozliczyć.

  2. Dlatego też osobiście uważam, że należy być ostrożnym z reklamami (nawet świeckie gazety specjalistyczne bez reklam albo z małą ich ilością mogą mieć obniżony VAT, natomiast po przekroczeniu limitu reklam - nie) Poza tym zamieszczanie reklam może być traktowane jako działalność gospodarcza, natomiast wydawanie gazetki parafialnej jako takiej, bez celów zarobkowych, na pewno nie.

  3. Myślę, że bezpieczniejsze byłoby zawarcie umowy sponsoringu - reklamodawca, w istocie sponsor zobowiązuje sie do sponsorowania (dofinansowania) jakiegoś ważnego dzieła w parafii, w zamian za reklamę w gazetce. To niby to samo, ale świadczenie usług reklamowych ma w swoim charakterze wykonywanie działalności gospodarczej, a sponsorowany potrzebuje wsparcia na szlachetne cele. Stosowanie takiej nomenklatury, wraz z faktycznym przeznaczeniem uzyskanych środków na dany cel, nie będzie rodziło problemów. Organy skarbowe kontrolując sponsora mogą badać tzw. ekwiwalentność, czyli porównać kwotę przekazaną w zamian za reklamę w gazetce do wartości rynkowej, biorąc pod uwagę nakład gazetki i koszty ogłoszeń w prasie. Nadwyżka wartości powinna być darowizną - sponsor nie może jej ująć w koszty swej działalności, ale (na ogół) odliczać od dochodu.